Werkzaamheden brug Warmondertolhek

Business Platform Teylingen (BPT) heeft woensdag 5 februari in overleg met wethouder Volten aangegeven dat vele bedrijven last hebben van de afsluiting en dat zij daardoor schade leiden. Hierbij hebben jullie reacties goed geholpen. Onze zorgen over de duur van de afsluiting zijn nogmaals geuit. Wij begrijpen dat de brug aan vervanging toe is maar de insteek blijft het beperken van de overlast.

Op 6 februari jl. is met de behandelend ambtenaar gesproken. De brug is in een dusdanige slechte staat dat het geheel vervangen moet worden. Er komt een nieuw dek op een nieuwe fundering en men gaat een nieuwe damwand slaan. Een extern ingenieursbureau begeleidt de gemeente bij de uitwerkingen. De uitvoering is lastig door:

  • de beperkte beschikbare ruimte.
  • de verschillende leidingen (telefonie, internet, elektra, gas en waterleiding) onder de brug. Telefonie/internet gaat men onder de grond boren. Voor de andere leidingen is dit niet mogelijk.
  • verouderde bouwtekeningen; in de loop van de tijd zijn er verschillende zaken toegevoegd en niet beschreven.
  • de gemeentegrens en verschillende andere eigendomsgrenzen.

De gemeente en het ingenieursbureau zijn nog steeds in gesprek met de verschillende partijen, en de uitwerking en planning is nog niet definitief. Evenmin staat er een uitvraag bij een aannemer uit.

Op verzoek van het BPT heeft de gemeente toegezegd om beter te kijken naar alternatieven en fasering van de werkzaamheden. Binnen het BPT is bouwexpertise beschikbaar en het aanbod staat dat wij creatief willen meedenken; graag samen met de gemeente en het ingenieursbureau. In het gesprek hebben wij reeds een aantal mogelijkheden aangegeven zoals het faseren van de bouw waardoor er één rijweg open kan blijven, het opleveren van een prefab brug(deel), het werken in ploegendienst en in het weekend. Ook hebben wij aangegeven dat de uitvraag bij aannemers belangrijk is. Aannemers hebben vaak ook creatieve oplossingen voor problemen.
Wij blijven in gesprek en meedenken.