Vandaag de dag worstelen veel retailers met de vraag welke online kanalen zij op welke manier het best kunnen inzetten. Een online strategie moet bijdragen aan het verdienmodel van je onderneming. Maar welke keuzes maak je en waarom? Verkoop je via social media, een eigen webshop of via online verkoopplatformen? Richt je jouw online strategie op een lokale, nationale of internationale doelgroep? Dit zijn vragen die komen kijken bij het opstellen van een online strategie. Om retailers op weg te helpen met deze vragen is in samenwerking met retailers en experts uit de praktijk een onderzoek gedaan door Hogeschool van Amsterdam, CMI en TNO.

Tijdens het webinar op 22 november 2021 presenteren Daphne Hagen (senior docent & onderzoeker Hogeschool van Amsterdam) en Meike Hopman (consultant TNO) de uitkomsten van het onderzoek naar online verkoopstrategieën. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Platform De Nieuwe Winkelstraat en gefinancierd door Stichting Detailhandelsfonds. Vervolgens gaan we tijdens deelsessies in op de thema’s lokale platformen, nationale en internationale online verkoop en verkoop via Instagram.

De sessies starten ieder heel uur en duren 45 minuten. Je kan ervoor kiezen om bij alle deelsessies aan te sluiten of je kiest er voor één of twee.
Dit webinar is interessant voor retailers en stakeholders betrokken bij een winkelgebied. Door beter te begrijpen wat de verschillende online strategieën zijn van retailers is het makkelijker een gezamenlijke strategie te ontwikkelen.

Programma
09.00 – 09.10 uur – Welkom door dagvoorzitter Jorge van Vliet (DNWS)

09.10 – 09.55 uur – Presentatie eindrapport ‘Online verkoopstrategieën voor retailers’
Door Daphne Hagen (Hogeschool van Amsterdam) en Meike Hopman (TNO).

10.00 – 10.45 uur – Deelsessie 1: Lokale online verkoop
Onderzoeker: Meike Hopman (TNO). Praktijkexpert: Maarten Coumans (Local Online). Met bijzondere aandacht voor lokale (vers)logistiek.

11.00 – 11.45 uur – Deelsessie 2: Nationale online verkoop
Lector HvA: Jesse Weltevreden (Hogeschool van Amsterdam). Gast: Jorieke Roerink (Zuivelhoeve). Tijdens deze sessie is er met name aandacht voor verkoopplatformen en franchising.

12.00 – 12.45 uur – Deelsessie 3: Hoe zet je Instagram in als marketinginstrument?
Expert: Leontine van Geffen (Hogeschool van Amsterdam). Een interactieve sessie met de tips & tricks van de inzet van Instagram.

13.00 – 13.45 uur – Deelsessie 4: Internationale online verkoop
Expert: Leontine van Geffen (Hogeschool van Amsterdam). Met aandacht voor cross-border commerce. We gaan samen het gesprek aan over de inzet van social media internationaal. Is deze inzet alleen nuttig om klanten naar je fysieke winkel te trekken wanneer die in de grensstreek ligt of niet?

13.45 – 14.00 uur – Wrap-up door dagvoorzitter Jorge van Vliet (DNWS)

Aanmelden
Meld je aan via deze link om toegang te krijgen tot het webinar.

Praktische informatie
Datum: 22 november 2021
Tijd: 9.00 tot 14.00 uur (De sessies starten ieder heel uur en duren 45 minuten. Je kan ervoor kiezen om bij één of meerdere deelsessies aan te sluiten)
Locatie: Microsoft-Teams
Doelgroep: retailers, centrummanagers, gemeenten, ondernemersverenigingen, onderwijsinstellingen
Kosten: Voor DNWS deelnemers, stakeholders en retailers in winkelgebieden is het webinar gratis. Commerciële partijen betalen een kleine vergoeding van € 49,- ex. btw.